zaterdag 11 augustus 2012

Beschrijving Bloemenkussen Attic24

Ik vind het zo leuk om ze te maken, en nu ik (hopelijk voor even) geen baan meer heb, ga ik ze verkopen. De kleine zijn 40 cm doorsnede en ik had een prijs van 35 euro in gedachten. Dat is toch schappelijk? Wat uren werk betreft is dat natuurlijk niet redelijk, maar ach, ik haak toch wel.

De voorste is voor mijn schoonzusje. De kleine kussens zijn ongeveer 40cm doorsnede, de poef is ongeveer 60cm . Met SaSsY-label!


Deze poppetjes kocht ik voor 20 cent in de kringloopwinkel. Ik vind ze zo schattig!


Deze bordjes kocht ik ook in de kringloopwinkel. Ik vind ze zo mooi! Nadeel is dat ze niet in de vaatwasser kunnen. Ik was ze dus nog steeds met de hand af.


Patroon bloemenkussen
Bron: Attic24

Dit is de (bijna) letterlijke vertaling van de beschrijving van het bloemenkussen van Attic24.

Stap 1: maak een ring van 6 losse of maak een magic loop.

Ronde 1:
1 losse voor de eerste vaste.
Maak 15 vasten in de ring. Maak de ring compleet met een halve vaste. Totaal 15 steken.

Ronde 2 ::
3 losse (= 1 stokje), dan 1 stokje in dezelfde steek.
1 stokjes in de volgende steek.
2 stokjes in de volgende steken. Totaal 30 steken.
Maak vast met een halve vaste in de 3e losse van het rondje.
bind af.

Ronde 3 ::
!!! deze ronde alleen in de voorste lussen!!!
Voeg nieuwe kleur toe, steek de  naald in de voorste lus. Haak 1 losse en een vaste in dezelfde (voorste) steek.
Maak het blaadje af:
1 half stokje in de volgende steek
5 stokjes in de volgende
1 half stokje in de volgende
1 vaste in de volgende steek.

Je eerste blaadje is gemaakt! Het neemt dus 5 steken in totaal; vaste, half stokje, 5 stokjes, half stokje, vaste. Deze ronde 6 blaadjes in totaal.

Maak rond met een halve vaste in de eerste losse van deze ronde.
Bind af.

Ronde 4 ::
Haak alleen in de overgebleven achterste lussen van ronde 2. 
Houd je werk met de goede kant naar je toe en werk achter de blaadjes die je net hebt gemaakt.
Voeg nieuwe kleur toe.

3 losse voor 1 stokje en nog een stokje in dezelfde steek.
In de volgende steek 1 stokje.
*2 stokjes in de volgende steek, 1 stokje in de volgende* herhaal dit tot je weer bij het begin bent.

Halve vaste in de derde losse van de drie die je als eerste maakte in deze ronde. Totaal 45 steken in deze ronde gemaakt.

Bind niet af

Ronde 5 ::
Werk alleen in de voorste lussen!
Maak een halve vaste in de voorste lus van de eerste steek.
1 losse en dan een vaste in dezelfde steek.
Maak het blaadje af; half stokje, 5 stokjes, half stokje, vaste. volgende blaadjes: vaste, half stokje, 5 stokjes, half stokje, vaste. 9 blaadjes in totaal deze ronde.

halve vaste in de eerste losse van deze ronde.
bind af.

Ronde 6 ::
werk in de overgebleven achterste lussen van de vierde ronde.
Je houdt je werk altijd met de goede kant naar je toe.
Wissel van kleur.
3 losse voor het eerste stokje. Vervolgens in elke steek een stokje. 45 steken totaal
halve vaste in de derde losse van het eerste stokje van deze ronde.
Bind niet af.

Ronde 7 ::
Alleen de voorste lussen gebruiken...
Halve vaste in voorste lus van eerste steek. 1 losse en een vaste in dezelfde steek.
Maak het blaadje weer af met halve vaste, 5 stokjes, halve vaste en vaste. 9 blaadjes in totaal in deze ronde
halve vaste in de eerste losse van deze ronde. Bind af

Elke ronde moet dus een veelvoud van 5 zijn, zodat je altijd een blaadje kunt maken.
even voor de duidelijkheid:
round 1 :: [15 st]

ronde 2 :: [30 st]

ronde 3 :: 6 blaadjes

ronde 4 :: meerderen tot 45 steken

ronde 5 :: 9 blaadjes

ronde 6 :: niet meerderen; 45 steken

ronde 7 :: 9 blaadjes

ronde 8 :: meerderen tot 60 steken

ronde 9 :: 12 blaadjes

ronde 10 ::niet meerderen; 60 steken

ronde 11 :: 12 blaadjes

ronde 12 :: meerderen tot 75 steken

ronde 13 :: 15 blaadjes

Samengevat:
een blaadje wordt in 5 steken gemaakt; vaste, halve vaste, 5 stokjes, halve vaste, vaste.
Meerderen doe je in de achterste lussen, om en om;
Meerderen doe je door het aantal enkele stokjes tussen de dubbele stokjes te vermeerderen; in ronde 4 heb je 1 enkel stokje tussen de dubbele stokjes. In ronde 8 heb je 2 enkele stokjes tussen de dubbele stokjes. In ronde 12 heb je 3 enkele stokjes tussen de dubbele...

Een kleur toevoegen doe je in de achterste ronde.

De achterkant is bij dit kussen gemaakt volgens hetzelfde patroon, zonder de blaadjes.
De allerlaatste ronde van de achterkant is gemaakt met blaadjes, in de voorste lussen.

Ze werden samengevoegd door de verkeerde kanten op elkaar te leggen en halve vasten door de achterste/voorste lussen te maken.


Share on TumblrPin It!

14 opmerkingen:

  1. Ze zijn mooi ja,ik ga er ook eens ooit een maken(goh wat ik al niet wil gaan maken...die lijst is zooo groot,ha,ha)Maar ik denk inderdaad dat het niets teveel gevraagd is,de uren zijn gewoon onbetaalbaar,zo zeggen ze ook wel eens tegen mij dat ik dingen moet gaan haken en verkopen,maar ik zoek dat niet...ben blij dat ik gewoon buitenom mijn werk en huishouden zelf tijd heb om wat te lezen of haken en als dat dan ook nog op 'bestelling'moet en dan ?!?!?-tig keer dezelfde dingen...nee...laat maar,bovendien als je inderdaad het materiaal EN ALLE uren gaat tellen hoeven mensen het geen eens meer.Mijn ervaring is dat ze het allemaal heeeel leuk vinden als ze het voor een habbekrats kunnen kopen....no way gossee!ha,ha...succes ermee,hopelijk hou je het vol!

    groetjes
    Angeline
    www.mijnplekkie.tk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet ook niet of het wel gaat verkopen hoor, maar kan het proberen, zolang ik het leuk vind :)

      Verwijderen
  2. Dag Saskia, wat een mooie kussens, en wat leuk dat je ze wilt gaan verkopen, dat komt vast goed, geniet van het maken van al dat moois!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dat zijn echt hele leuke kussentjes. Als ik mijn kussentje af heb waar ik nu aan begonnen ben, ga ik deze maken. Bedankt voor de vertaling van het patroon!
    35 euro is zeker niet teveel gevraagd. We weten zelf wel hoeveel tijd en materiaal erin gaat zitten. Tegen mij zeiden ze ook weleens "waarom doe je er geen gehaakte kussentjes bij in je webshop" maar dat lukt me niet. Hoelang ik al over een kussentje doe voor mezelf maar dat komt omdat ik veel te veel andere dingen er omheen te doen heb. Maar het gaat je vast en zeker lukken en er zullen genoeg mensen zijn die niet zelf kunnen haken maar wel zo'n heel leuk en vrolijk kussentje willen hebben. Heel veel succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij de laatste toeren en de samenvatting noem je een half stokje een halve vaste.. Lijkt me niet kloppen of wel?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo'n leuk kussen,ik ben er net mee begonnen, dank je wel voor de heldere uitleg van het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heèl leuk om te haken en word super ,bedankt voor het patroon !!!! alleen bij 'samengevat 'zeg je dat het bloem blaadje uit 'vaste ,halve vaste en 5 stokjes en dan weer halve vaste en vaste ,moet . Denk foutje de halve vaste moet denk ik dan ook een half stokje zijn ,toch ???? Groetjes Alice

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel, ik sla hem op en in de maanden die gaan komen ga ik er heerlijk aan werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ps: ik verkoop met enige regelmaat mijn gehaakte items....en gaan altijd weg voor een schappelijk prijsje. de uren die erin zitten krijg je er niet in geld voor terug, ik bereken mijn garens en daarboven een leuk bedragje, zodat iedereen er blij van word! Verkopen doe je ze zeker..is een mooi getalletje wat je er voor vraagt! succes XxX

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoeveel bollen kartoen gaan er im het bloem kussen ik heb zevrn bollen in verschillende kleuren is dit voldoende?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb de voorkant gemaakt. Bij het maken van de achterkant ging het bol staan. Is het de bedoeling om iedere toer te meerderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat zijn dat leuke kussens, wat voor garen gebruik je hier voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat voor garen zijn hier voor gebruikt en hoeveel bollen garen?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoeveel bollen worden er voor de cursus gebruikt? Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen